Bildarbete från olika skolor

Kursplan Bild


Kursplaner 3.1 BILD


 Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som har till syfte att informera, övertala, underhålla och ge oss estetiska och känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet.

 Genom att arbeta med olika typer av bilder kan människor utveckla sin kreativitet och bildskapande förmåga.

 Syfte
 Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingår.

I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer.Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt. 

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna bildskapandet. 

Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

 • kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, 
 • skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
 • undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och 
 • analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner



Centralt innehåll I årskurs 1–3

Bildframställning
• Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder.
• Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
• Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.

Redskap för bildframställning
• Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
• Några verktyg för teckning, måleri, modellering, konstruktioner och fotografering
och hur dessa benämns.
• Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och
hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
Bildanalys
• Informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar.
• Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära
bilder från hemorten och konstbilder.

Bildframställning I årskurs 4–6
• Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och 
illustrationer
till text.
• Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
• Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
• Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
Redskap för bildframställning
• Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och
färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
• Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering,
filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
• Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
Bildanalys
• Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.
• Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur
de är utformade och vilka budskap de förmedlar.

• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning
och budskap.

 Bildframställning I årskurs 7–9
• Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna
erfarenheter, åsikter och upplevelser.
• Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
• Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i
installationer.
• Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
• Presentationer av eget bildskapande.
• Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt
yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
• Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och
hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
• Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan
användas
för bestämda syften.
Bildanalys
• Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer
och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
• Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.
• Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från
olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och
verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och
budskap.



Kunskapskrav
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6

Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som
kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och
delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. 
I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på ett i huvudsak fungerande sätt.



Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom några olika
ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta
andra uppslag och inspirationsmaterial. 
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om uttryck, innehåll
och funktion i bilder från olika tider och kulturer och gör kopplingar till egna erfarenheter,
andra bilder och företeelser i omvärlden.

Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 6
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C
är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 6
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som
kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk och
relativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan
eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande
och varierat sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika
bildelement på ett relativt väl fungerande sätt.

Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom några olika ämnesområden
genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra
uppslag och inspirationsmaterial. 
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.

Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om uttryck,
innehåll och funktion i bilder från olika tider och kulturer och gör kopplingar till
egna erfarenheter, andra bilder och företeelser i omvärlden.

Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 6
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A
är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar
erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl
genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda

några olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt
sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement
på ett väl fungerande sätt.

Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom några olika ämnesområden
genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra
uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven
handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder
med god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge välutvecklade
omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.

Eleven kan föra utvecklade och väl underbyggda resonemang om uttryck, innehåll och
funktion i bilder från olika tider och kulturer och gör kopplingar till egna erfarenheter,
andra bilder och företeelser i omvärlden.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar
erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade
uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika
tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur
dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former,
färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden
genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra
uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera
och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera
sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge enkla
omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll,
funktion och kvalitet i bildarbetet.

Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla
och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra
verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck,
innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika
begrepp.

Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C
är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar
erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk och relativt väl ge

nomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika
tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar
och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar
eleven former, färger och bildkompositioner på ett relativt väl fungerande sätt.

Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom olika ämnesområden
genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra
uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven
handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Dessutom kan eleven
presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven
kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på förhållandevis
komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.

Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då
utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter,
andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och
verkens uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt med relativt god användning
av ämnesspecifika begrepp.

Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A
är uppfyllda.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar
erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl
genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda
olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och
prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika
uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl
fungerande sätt.

Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden
genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och
inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ
som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning
till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om
arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion
och kvalitet i bildarbetet.

Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då
välutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter,
andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och
verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt med god användning av
ämnesspecifika begrepp.