Bildarbete från olika skolor

Årskurs 7

Collage av tidningsklipp.
Här kan du läsa om hur du skapar ett collage av gamla tidningsklipp.
Det är Lena Ragneskog som har snickrat ihop Prezi-presentationen.



 
Fördjupning- kroppens proportioner.     13-10-07
I detta område arbetar du med kroppens proportioner, enpunktsperspektiv samt blandar fram höstens färger.

Uppgift 1.
Måla en höstbild med två människor som går mot dig på en väg. De håller varandra i händerna. Den ena är 30 år den andra fem år.
De kan vara ganska stora i bilden men vägen skall synas under och bakom dem.
För att få en förståelse för hur du kan lösa uppgiften så titta på följande länkar:

Denna länk innehåller ett bildspel och handlar om centralperspektiv. Den visar  hur du ritar vägen som de går på:

Denna länk går till en kort film som visar hur du ritar en kropp.


Du kan också titta  på bilden:
Uppgift 2.
Titta på målningen” Hovdamerna” ( Las Meninas) av konstnären Diego Velazques. 

Du hittar tavlan på denna länk:
http://modearkivet.se/index.php/2011/05/modedamerna-om-en-parafras-pa-las-meninas-hovdamerna/

I texten kan du läsa om vilka som syns i bilden och historien bakom bilden.
Nu får du några frågor att besvara:
  • Beskriv hur den lilla flickan är klädd?
  • Jämför de vuxnas kläder med den lilla flickans, beskriv likheter och skillnader.
  • Hur avbildade man barn under 1600-talet? Varför tror du det, motivera?
  • Försök lista ut vem konstnären egentligen målar av?
Lämna in din text via mejl.
Lycka till!



 Grafitti


Det är spännande att arbeta med Graffiti. Den kan se ut hur som helst, här kan du se några exempel på hur man gjorde i Mariestad när man målade graffiti på silon. Detta var ett konstprojekt som pågick under en tid i somras.

Eftersom nästa arbetsområde i Bild handlar om graffiti kan du pröva att göra din egen graffiti på nätet du hittar sidan om du klickar på: graffiti.
Anna Ångström skrev i svenska dagbladet om konstprojektet i Mariestad
"–Det här är helt vilt. Det blir som en levande skulptur med olika spektra av graffiti, säger Carolina Falkholt från Göteborg, konstnärlig ledare för projektet och en av Sveriges mer etablerade graffitikonstnärer.

Den tomma, grå silon vid Vänerns vatten håller på att förvandlas till ett färgsprakande landmärke som lockar till sig kreativa krafter från olika håll, inte minst ungdomar genom en grupp på Facebook.
Graffiti är ögonblickets konst och brukar förknippas med urbana miljöer och ibland ren skadegörelse. Den stockholmska, omdiskuterade nolltoleransen innebär att allt klotter och graffiti i princip ska tas bort. Istället är lösningen i många städer att upplåta legala graffitiväggar, till exempel vid Röda sten i Göteborg, eller arrangera graffitiskolor för ungdomar. Samtidigt är graffitikonst galleristernas nya älskling.
I lilla Mariestad har kommunen valt att låta konstarten blomstra – på en bestämd plats. En informell graffitigrupp tog initiativ till idén att omvandla silons tolv torn à 35 meter samt kringbyggnader till en lockande jätteduk på 45000 kvadratmeter.
–Det fanns en vilja att göra något med silon som ska rivas och graffiti är ju en snabb och spektakulär form för att skapa ett konstverk, konstaterar Carolina Falkholt.
Målandet, som pågått sedan den 5 juli, kräver organisation. Längst ner på silons väggar är det fritt fram för alla som vill uttrycka sig. Högre upp, dit man når med stegar och skylift, håller proffsen till. Även interiörer omgestaltas.
–Konstnärerna har möjlighet att göra sitt ”masterpiece” som man säger. Intresset är stort och det är folk här hela tiden, berättar Carolina Falkholt.För henne är graffiti mycket mer än ett motiv skapat med sprejburk. Hon säger att det också finns mycket dålig graffiti. Själv har hon arbetat med skapande arbete i skolan och hennes egen konst har använts i såväl Calvin Kleins som Eminems marknadsföring.

–Man måste bemästra graffitin och det innebär inte enbart att göra en snygg målning. Man förhåller sig visuellt till sin omvärld, hittar svar när man umgås med väggen och staden. Graffiti kan ju överraska och kännas som ett påhopp. Som jag ser det handlar det om att förvalta människans rädsla för det oväntade.
Varje stad har sina uttryck, menar Carolina Falkholt och förklarar att graffitin rymmer en rad olika genrer, från det snabba och stora till det lilla och specifika.

–Det är konst med energi. Uttrycket måste möta motstånd för att utvecklas, säger hon som därmed välkomnar den debatt om projektet som trots allt uppstått i Mariestad.
–Ja, det är inget lätt projekt. Graffiti inger en kluvenhet och en del tycker att kommunen indirekt uppmuntrar till klotter på andra platser. Men vi har försökt mota Olle i grind genom att informera och samarbeta med fältassistenter och polisen. Vi ser det här som en kreativ mötesplats och ett sätt för lilla Mariestad att profilera sig i regionen, säger kulturchefen Maria Henriksson.Graffitiverket markerar Mariestads nya identitet i en föränderlig tid, om man får tro förespråkarna i graffitigruppen där Maria Henriksson ingår.
–Vi vill samarbeta med invånarna, inte isolera oss i kommunhuset. Graffiti är lustfyllt och på silon blir det förbjudna tillåtet, tillägger hon.

Måleriet kulminerar under Speed art desig den 4–5 september, ett evenemang som för fjärde året i rad kombinerar motorsport, fart, konst och design. Silon ska rivas senare i höst och omvandlas till en del av den nya Sjöstaden vid Värnerns strand. Gammalt möter nytt.
–Visst kan man tycka att detta är galenskap, men galenskap kan också leda till utveckling, säger initiativtagaren Björn Nordén, civilekonom och konstnär i Mariestad."
Anna Ångström
08-13 56 14
anna.angstrom@svd.se

Art Rage








När man funderar på vad man skall måla eller hur man skall få fram ett speciellt budskap med sin bild kan man ta hjälp av lite olika sätt att inspirera sig själv.

 Väldigt viktigt !!!
Skriv ned alla funderingar i din reflektionsbok under tiden som du arbetar med din bild. Varför du gör? Vad du gör! och Hur du tänker steg för steg!

Du kan hämta bilder från  : http://www.freefoto.com/index.jsp

Här finns 131 261 bilder som du får använda privat och i skolan (i undervisningssammanhang). Det är annars inte tillåtet att använda andras bilder utan deras tillstånd.